טיפ 1
עשר סיבות לשיר במקהלה 
  1. אתם יכולים לחלוק עם אחרים את הדבר שאתם כל כך אוהבים – לשיר!
  2. יש מקום במקהלה לכל מי שיש לו (ולו מעט) כשרון מוסיקלי. זהו המקום גם למי שאין לו דווקא קול של סולן.
  3. שירה במקהלה מפתחת שמיעה: לומדים לשמוע את הקולות השונים ולשמור על תפקידך בו זמנית.
  4. קולך הולך ומשתפר עם הזמן. הוא הופך חזק יותר, יציב יותר, בעל מנעד גדול יותר (תוכלו לשיר יותר גבוה ויותר נמוך) ובשליטה טובה יותר.
  5. במקהלה לומדים אט-אט את התשובה לשאלה "מהי בעצם מוסיקה?"
  6. אפשר להביע את כל קשת הרגשות – עצב, שמחה, רוחניות, קלילות, דרמטיות...
  7. אפשר (סוף-סוף) ללמוד תווים, או לפחות לעקוב אחריהם, בקלות יחסית.
  8. הטכניקות שלומדים במקהלה – נשימה, יציבה, ריכוז, הבעת פנים ונוכחות בימתית – ישימות בכל מיני התחומים אחרים בחיים ומוסיפות לביטחון העצמי.
  9. השירה במקהלה שומרת אותנו צעירים! אפשר להאט את ההזדקנות על ידי האתגרים הטמונים בשירת הרכב קולי: למידת שירים חדשים, שינון תפקידי הרמוניה חדשים, זכירת מילים בעל פה.
  10. זה כיף! מסיימים חזרת מקהלה מלאי אנרגיה. אחרי הופעה עם חבריך הזמרים, יורדים מן הבמה ב"היי" טבעי!

 טיפ 2
לנשום לכליות?

רבים מאתנו חוטאים בנשימה רדודה לאיזור החזה העליון. לעתים (אבוי לנו) אף מרימים את הכתפיים. הגיע הזמן לנסות "לנשום לכליות" - כוונתי לאיזור הגב התחתון. פתחו את האיזור הזה, תרחיבו מותניים, והרשו לאוויר למלא אותם. והנה הסוד: בזמן השירה (הוצאת האוויר), לא להצטמק כמו בלון שהוציאו ממנו את האוויר, אלא להמשיך להתרחב ולדחוף הצידה והחוצה.  דמיינו שיש לכם רמקולים בשני צידי המותניים, דרכם יוצאת השירה. לא תאמינו איזה צליל ארוך, מלא ומדוייק תוכלו להפיק!


טיפ 3
חיקוי הוא המחמאה הכנה ביותר
כולכם מכירים את הפתגם הזה, אבל האם חשבתם אי פעם שאפשר ליישם אותו לשיפור השירה שלכם?
מה דעתכם על התרגיל הבא: בחרו מספר זמרים כ"מודלים" – זמרים אשר הטכניקה שלהם משובחת, אשר נשמעים לכם נפלא, אשר קולותיהם חודרים לנשמה. לכו למראה יחד עם הקלטה שלהם, ושירו יחד אתם בניסיון לחקותם כמה שיותר מדוייק. שימו לב מה משתנה אצלכם: איך אתם נושמים, איך הגוף תומך, מה קורה לצורת הפה, מה קורה לויבראטו שלכם, לפיסוק, לדינמיקה ... כמו למדוד בגדים בתא הלבשה בחנות, תבדקו מה "נראה/נשמע טוב עליכם". על ידי חיקוי כישוריהם של זמרים טובים, אתם מגלים אפשרויות חדשות ומרגשות עבור עצמכם! אם תדעו לשלב את הדברים הטובים בביצועים שלכם, הרי הם יהפכו "שלכם" וכבר לא יהיה זה חיקוי אלא חלק אינטגראלי מכם.

 

טיפ 4
המפתח ליציבה נכונה לשירה מצוי במילה אחת: "שממח"
עוד לפני שזמר פוצח בשירה, עליו לדאוג ליציבה טובה – איתנה ותומכת מחד, נינוחה ובימתית מאידך. הנה הסוד. צריך להיות "שממח!"
ש=שורשים, מ=מעלית, מ=מפל, ח=חיוך
 
  1. יש "להצמיח" שורשים דמיוניים מכריות כפות הרגליים ולהרגיש כאילו הם מגיעים שתי קומות מתחת לרצפה, אפילו בזמן תנועה. האנרגיה זורמת מכפות ברגליים כלפי מטה.
  2. יש לדמיין שיש מעלית באמצע הגוף, שאיש מבחוץ לא רואה את תנועותיה. רק אתם שולטים באיזו "קומה" היא נמצאת. יש להרים במעט את ה"מעלית" ממקום הקבע שלה במרתף אל ה"קומה השנייה" למשל. האנרגיה באמצע הגוף זורמת כלפי מעלה.
  3. יש לדמיין שאתם עומדים תחת מפל מים נעים, והמים זורמים בכיף מהכתפיים ומלטפים את השכמות בדרכם למטה. כל מתח יוצא מן האזור ובאופן טבעי, גם הזרועות והידיים מוצאות את מקומם. האנרגיה זורמת כלפי מטה. הצוואר משתחרר. קסם של ממש!
  4. חיוך – אין צורך להסביר!

 
טיפ 5
לסת מתוחה – אויב מספר אחד של השירה! 
תלמדו מהקופים אשר בתמונה – כנראה למדו לשיר ב"ג'וליארד"!
תכניסו "עיסוי לסת" לסדרת תרגילי חימום שירה שלכם. אנו מחפשים לרכך את כל השרירים סביב הלסת והפה ולהוציא את המתח המצטבר שם. המטרה: "לסת גומי" אשר אפשר להזיזה בקלות לכל כיוון אפשרי על ידי נגיעה קלה בלבד.
מצאו פוזיציה נעימה ורגועה לצליל "או". חפשו את ה"או" הכי מצלצל, הכי עגול והכי יפה שאתם מסוגלים לשיר. תוודאו שהלסת משוחררת!
מזל טוב!
זה יהיה, מעתה והלאה, נקודת המוצא לכל התנועות האחרות. גם כשתשירו "אא", "אה", "אי", או "אוווו"... תחשבו  על ה"או" שלכם. ככל האפשר, אל תשנו את צורת הפה. (ואם הדיקציה נפגעת: נפצה עם הגייה טובה של העצורים...)


טיפ 6
האמת העירומה
כל כך פשוט וברור – למה לא עושים את זה כל הזמן?
על מנת לשפר את הביצועים שלנו בשירה, חייבים לשמוע. לשמוע "נטו", ללא כלי עזר, ללא "קביים".
כשעובדים במקהלה, הקולות השונים חייבים להיות מסוגלים לעבור את מבחן הדואטים: צרפו את הסופרן עם הבס (אקפלה, כדואט) מתחילת השיר ועד סופו. אחר כך, טנור עם אלט. כל הצירופים האפשריים. כך תוכלו לשמוע ולתקן כל טעות, כל זיוף, כל אי-התאמה קצבית. מתחילים להבין את העיבוד מבפנים. רק אז – לצרף את כל הקולות ובסוף, את הליווי. יש לחזור על התרגיל כמה שאפשר לתחזוקה שוטפת.
(להקת ג'ינס הוכיחה את הצלחת השיטה בחודש האחרון בתחרות "קאנטה אל מאר" בספרד. לא היו חדרי חזרות עם פסנתר ונאלצנו לעבוד יומיים אך ורק אקפלה. היו רגעים אכזריים משהו, אך בסוף זה עבד ובגדול!)
אפשר ליישם את השיטה גם באופלן הקלטות כדי לחסוך זמן וכסף. מקליטים שירה? גשו לקונסולה ולחצו על כפתור ה"השתק" בערוץ הפלייבק/ליווי אחרי הקלטת השירה. כך תוכלו לשמוע מיידית את מה שלפעמים מפספסים – כל טעות, זיוף, מריחה. מיד יודעים מה צריך לתקן. אין דרך יותר מהירה ויעילה.

 

טיפ 7
האם אתה שר מתחת לצליל? תחשוב כמו קופץ לגובה! 
האם פעם הקלטת את עצמך שר והתאכזבת לשמוע את התוצאה?  זה לא זיוף, אבל "זה לא זה": חסר הצלצול המתוק. כנראה שאתה שר קצת מתחת לצליל. ("פלאט" באנגלית).
מורה טוב לפיתוח קול וודאי יעזור, אך כדאי קודם לנסות את התרגיל הבא:
דמיין שאתה קופץ במוט, וכל צליל שאתה רוצה לשיר הוא הרף האופקי שעליך לעבור.
אם אתה מגיע רק עד לגובה הרף (הצליל), גם אתה וגם הרף יפלו! עליך לדמיין את עצמך טס בקלילות בדיוק מעל הרף (מעל הצליל) קרוב-קרוב, מבלי לגעת בו. תראו שהרף נשאר במקומו, ותשמעו את השירה שלכם משתפרת פלאים
 
 טיפ 8 + 9 
 "מג'ולציה" ?!
"מג'ולציה" (ותודה לסו-אלן יפת על הכינוי) – הינה שירה עם תמר מג'הול נעוץ בשיניים. למה?!
כי מסתבר שזאת הפוזיציה (הפרי מוחזק קלות בין השיניים הקדמיות כשהשפתיים סביבו בעדינות) האידיאלית להפקת צליל: לעיגול הפה, להזזת הצליל קדימה (ולא אחורה לכיוון הגרון), לגודל פתיחה אולטימטיבית (לא פתוח מדי, לא סגור מדי).
עם תמר בפה (ראו תמונה) מתחילים עם התנועה    "או"  (שתמיד תהיה ברירת המחדל!) ואז מנסים לשמור על צורת הפה גם כששרים את כל יתר התנועות . תוך כדי התרגיל, תוציאו ותכניסו את התמר לפה כדי לוודא שאתם אכן שומרים על העיגול הנכון. בשלב האחרון – מדמיינים את התמר בפה כששרים את הרפרטואר. הפלא ופלא – השירה זורמת יותר (הרי כל התנועות תצאנה מאותה תבנית), לא יפלו צלילים לגרון ובמקהלה – תהיה אחידות קולית כמותה עוד לא היתה! מבטיחה!


טיפ 10
 ללטף את הצליל
כל דבר בחיים יוצא יותר טוב כשעושים אותו באהבה. כך גם בשירה. תזכרו שכל צליל הוא יקר ערך ויש להתייחס אליו בחום ובאהבה: ממש ללטף אותו. כאילו הוא ראשו של ילד אהוב. הגשה כזו גורמת למין קשת טבעית - מלמטה למעלה – אשר שומר על אינטונציה מדויקת ומונע שירה מתחת לצליל. 
עקרון זה עובד בכל סגנון שירה – גם במוסיקה קלאסי וגם ברוק, גם בשירים ליריים וגם בשירי "כסאח". 
תנסו!


טיפ 11
שירה  - היא תיאטרון
ברגע שאתה עומד מול קהל כדי לשיר שיר (אפילו אם הקהל הוא אדם אחד בלבד), אתה הופך לשחקן תיאטרון. תפקידך לא לשיר "תווים". תפקידך להעביר רעיון, רגש או מסר, ולא רק דרך הקול. תשתמש בכל מה שיש לך: העיניים, הראש, הגוף, ידיים, רגליים ... ובעיקר, הלב!
תהיה נוכח. תרגיש את הרגע. ולצטט משהו שלומדים בבתי ספר למשחק "תשיר את מילות השיר כאילו זה עתה חשבת עליהן בפעם הראשונה